Veel werknemers maken gebruik van een elektrische auto. Hoe werkt het als je de kosten voor een laadpaal en de stroom voor het opladen vergoedt? We leggen het graag uit.
Kosten laadpaal
Allereerst zijn er drie situaties mogelijk die regelen hoe het gebruik van de laadpaal belast wordt:
Als de werknemer een auto van de zaak heeft en een bijtelling voor privégebruik, dan zijn de kosten van de laadpaal onderdeel van de gebruikskosten van de auto. In dat geval hoef je naast de bijtelling geen rekening te houden met een bedrag aan loon (in natura).
Heeft de werknemer een auto van de zaak, maar gebruikt deze niet privé, dan zijn de kosten van de laadpaal zakelijke kosten. In dat geval hoef je ook niets tot het loon te rekenen.
Als de werknemer in een eigen auto rijdt, mag je hem maximaal € 0,21 per kilometer netto betalen. Dit kilometerbedrag dekt alle kosten, dus ook de kosten van de laadpaal. Als je meer betaalt dan het kilometerbedrag, moet het meerdere belast worden bij de werknemer. Je mag er ook voor kiezen om dit ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling te brengen.
Einde dienstverband
Bij het einde van het dienstverband is het belangrijk om te weten dat als je hebt afgesproken met de werknemer dat hij de laadpaal aan jou moet teruggeven bij uitdiensttreding of na afloop van het leasecontract en jij de laadpaal niet terugvraagt, dit als loon in natura wordt beschouwd. De waarde van de laadpaal op dat moment moet dan belast worden bij de werknemer of ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling komen.
Oplaadkosten
Eigen auto
Als je met je eigen auto reist, kun je een vaste vergoeding van €0,21 per gereden kilometer geven. Van deze vergoeding moet je alle kosten die te maken hebben met het reizen betalen, inclusief de energiekosten. Dit geldt ook als je een dga bent en met een privéauto rijdt.
Auto van de zaak
Bij een auto van de zaak werkt het net even anders. Je mag de laadkosten die een werknemer thuis maakt maandelijks onbelast vergoeden tegen het tarief dat de werknemer voor thuisstroom betaalt. Let op: als je meer vergoedt dan de werknemer daadwerkelijk aan kosten maakt, is er sprake van loon.
Kortom, als het gaat om een privéauto zit de vergoeding voor de kosten van een laadpaal en het opladen al in de vergoeding van €0,21 per kilometer die je betaalt. Als een werknemer (of jij als dga) in een elektrische auto van de zaak rijdt, kun je de kosten van de laadpaal en de oplaadkosten onbelast vergoeden. Dit kan door de werkelijke oplaadkosten te vergoeden op declaratiebasis. Ook de kosten vanwege het aanpassen van de meterkast om dit gebruik vast te kunnen stellen, mag je onbelast vergoeden.